en_US
en
on
mobile View
Desktop View

Aryanainfo

 

عکس بازیگران


 

گوناگون​

 

ویا ویب

 
 

انواع فال گوناگون


اس ام اس عاشقانه


مصاحبه و گفتگو


خواص خوراکی ها


آموزش و ترفند کامپیوتر


PreviousNext

Sample Picture 2

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.

ویا شاپ

 

عکس های دیدنی

عکس های عاشقانه

نقاشی و کاریکاتور

ادبیات ، داستان و شعر

مطالب خنده دار و طنز

مطالب عاشقانه

انواع طالع بینی

فال روز

اس ام اس تبریک

اس ام اس خنده دار

اس ام اس سرکاری

اخبار سینما و هنری

بیوگرافی بازیگران خارجی

روانشناسی و خانواده

سبک زندگی

دانش و فناوری روز

آموزش و ترفند موبایل

آموزش آشپزی

تاریخ و آثار باستانی

اعتیاد و مواد مخدر

مجله خبری روز

دینی و مذهبی

دنیای موتر

 جهانگردی

دانستنی ها

رژیم غذایی و لاغری

بهداشت ، زیبایی و فشن

مدل لباس و مانتو جدید

پزشکی و سلامتی

 
سرپل2
2332

عبدالحی حبیبی در صفحهٔ پنجم همان کتاب، در رابطه با آل فریغون و دیگر دودمان‌های حکــمران در ایــن حدود جغرافیایی می‌نویسد که: «یکی از این دودمان‌ها حکمرانان آل فریغون یا فریغونیان اند که در جوزجان از حدود (۲۵۰ تا۴۱۰ هـجری) فرمانروایی داشتند. این دودمان در عصر سامانیان و غزنویان دارای شهرت تام بوده‌اند و روابط دوستی و خویشـاوندی را با هر دو خانواده سلطنتی حفظ می‌کردند و شاهان صلح دوست، علم پرور و دانشمند بودند… خـود گوزگــان بــر حوالــی سرپل کنونی اطلاق شدی و این دودمان از نسل شاهان قبل از اسلام (گوز گان خدا) مردم رباط فریغون بــودند که بقــول مقدســی به فاصلهٔ راه یک روزه راه از اندخوی کنونی و کرکی واقع بود

این منطقه به تصریح یاقوت حموی متوفای ۶۲۶ هجری، سرزمین پهناوری بوداز بلخ تا مــرو رود که از شـهرهــای مهــم آن انبار، فاریاب و کلار بود. یاقوت حموی انبار را قصبه ولایت جوزجان می‌شمارد و می‌ نویسد: «از مــروالرود بزرگتر است، آب جاری و باغ‌ها و تاکستان‌های فراوان دارد، عمارت‌های آن گلی است و به مسافت یکروزه راه در جنوب شبـورقان وقــوع دارد». وی در کتاب معجم‌البلدان شهر انبار را به صورت انبیر می‌نویسد و می‌گوید که مقتل امام یحیی بن زیــد بــن علــی بن الحسین بن علی کرم الله وجهه آنجاست

در قرنهای هشتم و نهم هجری که دوره پادشاهی تیمور و تیموریان است از سرپل نامی برده نمــی‌شود و اگــر اشاره‌ای به این ناحیه می‌شود به جوزجانان و رجال مربوط به آن اشاره می‌گردد و آن را جوزجــانی یا جانی مـــی‌نویسند. اگــر چه عده‌ای از محققان، دربارهٔ حادثه فتنه پیر علی تاز که در ۸۱۰ هجری در شهر بلخ به وقوع پیوست، از عبارت «سرپل گرفته بنشست» شهر سرپل قیاس کرده‌اند

شهر سرپل ظاهراً از آغاز قرن دهم هجری، یعنی حدود پنج‌صد سال پیش در محل فعلی آن بنا شـــده و پلـــی هم در آن اعمار گردیده که شاهراه میان فاریاب و بلخ را به هم پیوند داده‌است

محمود بن امیر ولی کاسانی بلخی در کتاب بحرالاسرار فی مناقب الاخیار که در ســال ۱۰۵۰ هجـــری در زمـــان حکومتندر محمد خان اشترخانی تألیف شده می‌نویسد: «جوزجان شهری است از شهرهای ولایت بلخ… و او را اکنون سرپل مـی‌خوانند، بنابر آنکه نزدیک قنطره بزرگ افتاده و هوایش قریب به حد اعتدال است و آبش در کمال عذوبت و گوارایی و حاصل آن غله و انواع میوه و فواکه است خصوصاً خربوزه و انگور به‌غایت خوب و مرغوب است؛ و قرا و قصبـات بســیار دارد و اعظــم آن‌ها قصبه خانقاه است که امروز اکثر آن ملک زرخرید خلافتمکانی ندر محمد است و در بلنقور از مضافات آن سنــگ فسان پیدا می‌شود… و مردمش بیشتر مایل به کسب فضایل اند و آنجا مدرسه ایسـت که یکــــی از علــما به نصــب حکــام، همیــشه در آن به افاده مشغول است اما اهل آن حدود، به تنزیه منازل و تنظیف مساکن کمتر پردازند. در آن ولایت دو مــزار است که زیارتگاه مردم آنجاست. یکی بر شرقی رود و دیگر بر غربی آن است و در بعض کتب اخبار به نظر درآمده، مزاری کــه بر شرق شهر و نهرست بدن امام یحیی بن زید است و مزاری که بر غرب شهر و نهر است ســر امـــام مذکـــور؛ و از علمـــای متبحر امام ابو سلیمان از آنجا اند و قبر آن جناب در فاریاب است؛ و ازهار و ریاحین آن ولایت خصوصـــاً لاله نعمان شهرت تمام دارد و در بلندی از قامت آدمی زیاده می‌شود و تا هفتاد قسم از آن یافته‌اند، چنان‌ که گفته‌ اند

                   در فصل بهار لاله روید همه جا                                 اما نرسد به لاله زار سرپل                       

و از مساجد آنجا مسجد خضر است و آن قریه بغایی است، صورتش چنان‌که خانه مربع طولانـــی که درازی آن قریب به شش ذراع باشد، در سنگ خاره کنده‌اند و محرابی دارد و درویشان آنجا رفته اربعین نشینند و مشهور چنــان است که هــر که آنـجا چله بر آرد، او را با خضر ملاقات دست دهد و فیض و فتوح کلی دست یابد

در آثار سده‌های یازدهم و دوازدهم هجری هم منطقه سرپل به نام «سرپل جوزجانان» و «جوزجانان سرپل» یاد شـــده‌ است، چنانچه در اسناد وقفنامه‌های مقبره امام یحیی که تعدادی از آن‌ها تاریخ ۱۰۹۸ هجری را دارد و بقیه بی‌قید تاریخ است، چنان ضبط گردیده‌است که یاد شد

در قرن سیزدهم هجری که مناطق شمالی افغانستان خان‌نشینــی‌های جــداگانه داشت، امــیر یا بیگلـربیگی سرپلذوالفقار خان یا  ذوالفقار شیر و پسرش محمود خان و نوه‌اش محمد خان بود

:نجم الدین ذاکر سنگچارکی یکی از شاعران قرن دوازدهم هجری، سرپل را چنین توصیف می‌نماید

                    سرپل لقب جوزجانان به نام                     ملک پاسبـــان، آستـــان امام                    
                    اگر چند بلـــــخ است ام‌البــلاد                    که گویا چنین بلده هرگز نزاد                   

مردم

سرپل یکی از فقیرترین ولایت‌های افغانستان و جامعه‌ای چندقومیتی دارد. نفوس ولایت سرپل طبق امار احصائیه نفوس کشور در سال ۱۳۸۸ حدود ۵۰۵٬۴۰۰ تــن مــــی‌باشد. اما طبق گــزارش همبستـــگی ملـــی، نــفوس این ولایت ۷۱۱٬۶۰۰ تخمیــن می‌گردد

نژاد

قومیت‌هــای مختلــف و گوناگـــونی در ولایت ســرپل زندگـــی مـی‌کنند که می‌ توان از ازبک‌ها، هزاره‌ها، بلوچ‌ها، پشتون‌ها، تاجیک‌ها، ایماق‌ها و عرب‌ها نام برد

مابین سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ تاجیک‌ها، ایماق‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها توسط پشتون‌ها و کوچی‌های پشتون غارت و کشته شدند. پس از آن هزاران تن از پشتون‌ها از منطقه و روستـــاهایشان کــه به زور تـصاحب کــرده بودنــد و در آن با خانــواده‌هایـشان سکونت داشتند اخراج شدند. در طول دوران اشغال افغانستان توسط شــوروی بسیـــاری از نیـروهـــای شــبه نظامـــی محلــی تاجیک، هزاره، ازبک و ترکمن برای بیرون راندن پشتون‌ها در ولایت سرپل و نورستان بکار گـرفته شدند

زبان

پارسی دری عمده‌ترین زبان موجود در این ولایت است و توســـط ۲۵۸٬۰۰۰ نفـــر (۶۰٪) در ۵۲۵ روســتا (۶۳٪) صحبت می‌شود. زبان دوم ازبکی است که در ۱۴۹ روستا صحبت می‌ شود که شــامـــل ۲۰٪ جمعیت می‌شود پشـتو نیز سومین زبان است که در برخی روستاها سخنور دارد

سیاست

در حال حاضر محمدظاهر وحدت به حیث والی سرپل مشغول کار می‌باشد

نمایندگان ولسی جرگه

همچنین عزیزه جلیس، سید انور سادات، سید محمد حسن شریفی بلخابی، خیر محمد ایماق و محــمد حسین فهیمـــی نمایــندگان فعلی ولایت در ولسی جرگه می‌باشند که در انتخابات پارلمانی سنبله سال ۱۳۸۸ انتخاب شدند

همچنین محمد حسین فهیمی عضو کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت بر تطبیق قانون، عــزیزه جلیـــس عضــو کمیسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر، سید انور سادات عضو کمیسیون صحت و تربیت بدنی، سید محمد حســـین شـــریفـی بلخابی عضو کمیسیون عدلی و قضایی، حاج خیر محمد ایماق عضو کمیسیون عرایض و سمع شکایات ولسی جرگه می‌ باشند